Sales Navigator är precis som det låter - framtaget för säljare. Ett lättillgängligt verktyg byggd på realtidsdata gör att du ständigt jobbar med aktuell och relevant information. Det är många som pratar om LinkedIn Sales Navigator - men förvånansvärt få använder det faktiskt kontinuerligt med en bra strategi.
På vänster sida har du något som kallas för Sales Navigator Coach. Den fungerar som en vägledning och berättar för dig hur du ligger till på ditt Sales Navigator-konto och din LinkedIn-profil. Här finns en skala på 1-5 beroende på hur du ligger till. I mitten ligger en vanlig social media feed. Här kan du se dina kontakters aktiviteter, vad de har postat och gillar och så vidare.
Här hittar du alla dina ICP:er med realtidsdata. Här kan du sortera och göra noteringar.
Under inställningar kan du segmentera dina kunder efter branscher, bolag, storlek och så vidare. Detta är en av de viktigaste sakerna med Sales Navigator - att du gör detta jobb ordentligt, eftersom det är denna segmentering som avgör vilken kvalité på dina föreslagna leads du kommer att få upp i ditt flöde.
En intressant sak är att beroende på hur du har ställt in dina sales preferences så föreslår LinkedIn Sales Navigator leads för dig. Inte superexakt alltid, kanske men väl värt att titta på.
Varje kontakt på LinkedIn har ett kontaktkort. Där kan du se på vilket företag din kontakt arbetar, vad de har jobbat tidigare, vilka gemensamma kontakter ni har, vilka saker de har delat och om ni delar några gemensamma grupper eller intressen. Här kan man också spara kontakterna som leads eller skriva direktmeddelande till dem.
Att ha ett högt social selling index betyder att du använder linkedin på rätt sätt. Om du vill öka ditt social index så får du arbetar med att höja just de parametrar där du presterar som sämst.